میعاد

ان الله لا یخلف المیعاد

میعاد

ان الله لا یخلف المیعاد

22 اردیبهشت 1396

مناظره تمام شد .

رفتم آشپزخانه تا جمع و جور کنم و افطار را آماده کنم . همه جا مرتب بود .علی بی آن که من بدانم ظرف های مانده را شسته بود و حالا مشغول اعمال غروب جمعه بود . چای دم کردم . دست و دلم به کاری نمیرفت . قرآنم را برداشتم و به دست علی دادم تا برایم بخواند .

پرسید از کجا بخوانم . برای من، فرقی نداشت کدام سوره و کدام آیه .تشنه ی شنیدن قرآن بودم . میخواستم بشنوم سخن خدا را ، نه این  که بخوانم . به قول آقاجون " تاثیری در شنیدن هست که در خواندن و دانستن نیست . من همین اثر را میجستم . آقاجون هیچ موقع بدون منبع و مرجع سخن نمی گفت . در ذهنم دنبال منبع آن گشتم . چیزی یادم نمی آمد  بجز  این سخن امام به فرزندشان که " احی قلبک بالموعظه "  . و این که موعظه اغلب شنیدنی ست . حالا نیاز به موعظه داشتم دقیقا.

علی شروع کرد به خواندن :


قُلْ لِعِبادی یَقُولُوا الَّتی‏ هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطانَ کانَ لِلإِنْسانِ عَدُوًّا مُبیناً.  

رَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِکُمْ إِنْ یَشَأْ یَرْحَمْکُمْ أَوْ إِنْ یَشَأْ یُعَذِّبْکُمْ وَ ما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ وَکیلاً




پ ن 1: یا عبادی ... یعنی خطاب به کافران و منافقان نیست . ای کسانی که بندگی من را پذیرفته اید .

پ ن 2: مسلمانان در نحوه‏ ى برخورد با کفّار و نیشخندهاى آنان و نحوه مقابله به مثل، سؤالاتى داشتند که آیه با «قل» پاسخ داده است، چرا که گاهى بدگویى به بت‏هاى کفّار، آنان را گستاخ میکرد که آنان نیز به خداوند ناسزا گویند.